Powiatowy Rzecznik Konsumentów informuje

Kupiłeś coś w sklepie internetowym, zapłaciłeś i nie otrzymałeś produktu? Dałeś się złapać w pułapkę. Twoje środki znalazły się już zapewne na koncie fikcyjnego sklepu czy w portfelu walutowym nieznanego oszusta. W takiej sytuacji warto wiedzieć, jak odzyskać pieniądze, a na przyszłość – jak uniknąć takich nieprzyjemności.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył darmowe, nowoczesne narzędzie edukacyjne – konsument.edu.pl, które pokazuje mechanizmy wielu oszustw, począwszy od tych zakupowych, poprzez kradzież tożsamości, wyłudzenia kodu Blik, fałszywe zbiórki charytatywne czy inwestowanie w alternatywne instrumenty finansowe.

Jest to strona przypominająca portal społecznościowy, w którym można doświadczyć 10 zagrożeń realnie spotykanych w Internecie.

Symulator pokazuje nam, jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przechodzimy przez procedury zakupu, mamy możliwość rozmowy z chatbotem i poznania konsekwencji naszych działań. A wszystko to dzieje się w bezpiecznej przestrzeni, bo dajemy się złapać w różnego rodzaju pułapki jedynie w fikcyjnym świecie.

Zachęcam również Państwa do zapoznania się z poradnikiem dla rodziców i nauczycieli opublikowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, który jest zbiorem wiedzy na temat bezpieczeństwa dzieci w Internecie, za które to bezpieczeństwo my dorośli jesteśmy odpowiedzialni.

Link do poradnika: https://cik.uke.gov.pl/aktualnosci-cik/poradnik-dla-rodzicow-i-nauczycieli,18.html

 

Poradnik dla rodziców i nauczycieli  [pobierz]

 

Edukacja konsumencka oraz rozwijanie kompetencji społecznych w powyższym obszarze ma fundamentalne znaczenie dla bezpiecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży na rynku w przyszłości.