Sprawozdanie z mobilności do Turcji

Trzeciego listopada 2018 r. o godzinie 4:00 rano rozpoczęła się nasza przygoda z Turcją. Już w samolocie do Istambułu oślepiło nas słońce i zauroczył błękit tureckiego nieba. Jeszcze jeden lot i byliśmy na rozgrzanej płycie lotniska Adana. Tam już czekała na nas grupa ze Słowacji i Hakan Demir – organizator mobilności i koordynator turecki.

Około 22:00 czasu tureckiego dotarliśmy do wyznaczonego celu – miasta Silifke położonego nad Morzem Śródziemnym u stóp masywu Taurus. Uczniowie z wymiany i ich rodziny powitały nas bardzo serdecznie – uściskom nie było końca. Pierwszy dzień spędziliśmy w gronie nowo poznanych przyjaciół i ich rodzin z Turcji. Okazali się oni niezwykle gościnni – przygotowali lokalne smakołyki i turecką kawę. Zabrali nas na spacer po pięknych plażach i oglądaliśmy zachód słońca w porcie i parku przyrodniczym Jeziora Ptaków AKGÖL.

Następnego dnia odwiedziliśmy uczestniczącą w projekcie szkołę ULUG BEY MESLEKI VE TEKNIK ANADOLU LISESI w SILIFKE. Uczniowie i dyrektor powitali nas z olbrzymim entuzjazmem. Uczniowie wykonali przepiękny występ taneczny w ludowych strojach. Po zakończeniu części artystycznej rozpoczęliśmy działania projektowe. Obejrzeliśmy wykonane wcześniej przez uczniów prezentacje szkół partnerskich i regionów z wykorzystaniem narzędzi Google. Rozstrzygnięty też został konkurs na logo projektu. Zwycięzcami okazała się grupa słowacka. Po wspólnym lunchu z naszymi nowymi rodzinami, nauczycielami oraz koordynatorami udaliśmy się na spotkanie z Gubernatorem miasta Silifke. Wywarł na nas niesamowite wrażenie pytając o nasze działania projektowe i częstując lokalnymi smakołykami i turecką herbatą.

We wtorek udaliśmy się do Mersin Technopark. Jest to ogromna firma mająca swoje oddziały w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, która zajmuje się opracowaniem innowacyjnych technologii przy wykorzystaniu najnowszych prac badawczo-rozwojowych. Podczas wykładu w sali konferencyjnej uzyskaliśmy wiele cennych informacji o narzędziach wykorzystywanych w pracy Technoparku, co dało nam obraz jej działania na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. W drodze powrotnej mieliśmy możliwość podziwiać Zamek Panny – Kızkalesi, unoszący się na błękitnych wodach Morza Śródziemnego.

Środę rozpoczęliśmy w szkole lekcją historii z użyciem Google Arts and Culture. Prowadzący, pan Atil Övanci wyjaśnił i pokazał zastosowanie tej niezwykłej aplikacji, która przeniosła nas w czasie umożliwiając oglądanie z bliska manuskryptów i zabytków podczas wirtualnego spaceru. Druga połowa dnia była dość ciekawym doświadczeniem. Udaliśmy się do zamku Uzuncaburç, gdzie oglądaliśmy ruiny starej świątyni Zeusa oraz amfiteatr z okresu rzymskiego. W tej dość nietypowej scenerii udało się nam połączyć na Skypie z Sabriną Sinephro z Martyniki i zapoznać się z nieobecną w Turcji koordynatorką projektu z siedziby zamorskiej Francji.

Ostatni dzień był również bardzo pracowity. Od rana uczyliśmy się w szkole tworzyć strony internetowe za pomocą html na lekcji informatyki. Wzięliśmy też udział w lekcji języka angielskiego przeprowadzonej w zabawny sposób przy użyciu tablicy interaktywnej i aplikacji youtube. Po południu mieliśmy możliwość zejścia do jaskini Aynaligol (Gilindire) Magarasi położonej w przepięknym otoczeniu nadmorskich klifów. Zapierający dech w piersiach widok pionowej jaskini schodzącej pod wodą morską był absolutnie warty zobaczenia. Wracając zajrzeliśmy na plantację kiwi i mieliśmy możliwość zobaczenia Piekła i Nieba – są to krasowe zapadliska, do których schodzi się w głąb ziemi kamiennymi schodami. Po powrocie spędziliśmy resztę ostatniego wieczoru z goszczącymi nas rodzinami. W piątek z samego rana wszyscy płakaliśmy podczas pożegnania, a nasi partnerzy już nas zapraszali na ponowny przyjazd do Turcji. Nikomu nie dało się ukryć wzruszenia…

Wyjazd uczniów i nauczycieli II Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku jest realizacją pierwszej mobilności w ramach projektu „GOAL – Google oferuje aplikacje do lekcji” dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej z programu Erasmus+.

Koordynatorzy: Małgorzata Szpakowska i Mariola Plaugo
Uczennice: Anna Kondracka, Emilia Zaręba i Katarzyna Borowiec
z II Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku

 

przed szkołą

u Gubernnatora

w porcie

na tle Zamku Panny