Uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku z wizytą na Riwierze Olimpijskiej

„Świat się zmienia, a my musimy się przystosowywać, dlatego najważniejsza jest nauka języka angielskiego i zdobycie umiejętności komputerowych”.

Tymi słowami przywitał młodzież II LO Christos, nauczyciel informatyki greckiej szkoły PLATON M.E.P.E. w Katerini. Dwa tygodnie, od 22 maja do 4 czerwca 2022 r. uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego przebywali w Grecji w ramach projektu Erasmus+ „Rozwój kompetencji uczniów z Giżycka” finansowanego z funduszy Unii Europejskiej. Mobilność była jednym z działań zaplanowanych na lata 2021-2023.

Głównym celem mobilności był rozwój kompetencji językowych oraz wzrost świadomości dotyczącej bezpieczeństwa i kultury w sieci. Realizację celu umożliwił udział w zajęciach w specjalistycznej pracowni informatycznej w szkołach goszczących Mpakogianni private school – Larysa i PLATON M.E.P.E. School Katerini. W mobilności uczestniczyło 30 uczennic i uczniów z  II LO pod opieką 4 nauczycielek: p. Doroty Małek, Anety Łatacz, Agaty Maliszewskiej-Plaga i Anny Gadomskiej.

Językiem komunikacji był głównie język angielski, co przyczyniło się do poszerzenia zasobu słownictwa w zakresie informatyczno-technologicznym. Uczniowie mieli okazję do poznania alfabetu i greckiego systemu edukacji oraz praktycznego stosowania zwrotów w tym języku. Na zajęciach z TIK ćwiczyli aplikacje służące do budowania stron www oraz tworzenia bloga. Brali czynny udział w dyskusjach dotyczących zasad bezpiecznego korzystania z sieci, stworzyli logo projektu, broszurę na temat bezpieczeństwa w sieci i netykiety oraz opracowali materiały do filmu dokumentującego działania projektowe.

Młodzież II LO przedstawiła prezentację szkoły w języku angielskim greckim rówieśnikom, którzy z zaciekawieniem słuchali o odmiennych tradycjach szkolnych jak np. „otrzęsiny”. Zainteresowaniem cieszyły się także zajęcia z samoobrony z greckim instruktorem sztuk walki, podczas których uczniowie mieli okazję nabyć umiejętności w zakresie zachowania się i postępowania w sytuacji zagrożenia. Nie zabrakło też tradycyjnego tańca i wszyscy nauczyliśmy się Sirtaki, czyli popularnej Zorby.

Zaoferowany nam program była bardzo bogaty, co stworzyło możliwość wykazania się różnorodnymi talentami. Praca w międzynarodowej grupie rówieśniczej zmotywowała nas dalszego rozwijania talentów i doskonalenia znajomości języka angielskiego. Ci którzy lepiej posługiwali się językiem, pomagali kolegom ze słabszą znajomością angielskiego, aby uwierzyli we własne możliwości.

Kolejnym atutem wyjazdu była niepowtarzalna okazja, aby poznać goszczący region – Macedonię Środkową. Zwiedziliśmy historyczne Saloniki oraz Litochoro, gdzie mogliśmy z bliska podziwiać Masyw Olimpu oraz wąwóz rzeki Enipeas znajdujący się na terenie Parku Narodowego Olimpu. Zachwyt młodzieży wzbudził Stary Panteleimon, niewielka górska miejscowość z kamienną zabudową oraz wspaniałym widokiem na Zatokę Termajską. Na długo zapamiętamy wycieczkę na Meteory, gdzie oprócz wspaniałych widoków podziwialiśmy budowle sakralne. Przeżyliśmy również przygodę morską – rejs na znaną z filmu „Mamma Mia!” wyspę Skiatos. Zwiedzanie zabytków wiązało się z doskonaleniem różnorodnych umiejętności, między innymi poprzez udział w grze miejskiej w Leptokarii młodzież zdobywała kompetencje społeczne i międzykulturowe.

Oczarowały nas „smaki Grecji” oliwki, miody, chałwy, owoce morza, zioła i przyprawy, które mogliśmy zakupić na lokalnym targu. Podczas zwiedzania wytwórni fety oraz wytłaczarni oliwy z oliwek poznaliśmy techniki produkcji oraz mogliśmy zaopatrzyć się w produkty bezpośrednio u lokalnych producentów.

Czas pobytu na Riwierze Olimpijskiej minął nam bardzo szybko. Zostały niezapomnianie wrażenia, które będziemy długo wspominać.