Wykorzystanie terapii miofunkcjonalnej na zajęciach logopedycznych

W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Giżycku zrealizowano innowację pedagogiczną: „Wykorzystanie terapii miofunkcjonalnej na zajęciach logopedycznych w SOSW w Giżycku”.

MFT (tłum.: Terapia Zaburzeń Miofunkcjonalnych) ma na celu niwelowanie zaburzeń związanych z nieprawidłową pracą języka i warg podczas połykania, wyrównanie napięcia mięśniowego i w razie potrzeby korektę wadliwych głosek (w tym: s/sz).

W terapii miofunkcjonalnej niezwykle ważne jest wypracowanie prawidłowego napięcia mięśniowego nie tylko w obszarze jamy ustnej ale i całego ciała.

Wiedząc, iż ciało stanowi jedność i wszystkie elementy są ze sobą połączone, a napięcia i naprężenia potrafią być przenoszone przez cały aparat ruchu także do narządów artykulacyjnych, w ćwiczeniach wykorzystuje się zabawy ruchowe, koordynacyjne, wzmacniające napięcie w obrębie stóp i dłoni.

Warto wiedzieć:
Język jest jednym z najsilniejszych kompleksów mięśniowych w naszym ciele, więc jeśli porusza się nieprawidłowo podczas każdego aktu połykania (ok. 1000 – 2000 razy dziennie) może przesuwać zęby i /lub deformować szczęki.
Niekorzystne napięcie mięśni w obszarze ust powoduje, że język nie znajduje swojej prawidłowej pozycji spoczynkowej, nie potrafi jej też utrzymać. Usta często są otwarte.
Nieleczone zaburzenia miofunkcjonalne (MFS) mogą prowadzić do:
• stałych problemów z artykulacją / wymową,
• wad zgryzu,
• trudności oddechowych (przez nieprawidłowy tor oddechowy czy słabe napięcie języka i części ustnej gardła) co może prowadzić do trudności z koncentracją, niedotlenieniem.

 

 

Źródło informacji: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Giżycku