Z wizytą na Martynice

Dnia 26 czerwca 2021 r. w małym, ale spragnionym przygód gronie, wyruszyliśmy na ostatnią i długo wyczekiwaną mobilność projektu GOAL „Google Oferuje Aplikacje do Lekcji” koordynowanego przez II Liceum Ogólnokształcące im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku.

Czekała na nas niesamowita, tętniąca życiem, tropikalna wyspa Martynika oraz uczniowie i nauczyciele z Liceum Nord Atlantique. Po prawie 24 godzinnej podróży znaleźliśmy się w urokliwym mieście Fort de France – stolicy Zamorskiego Departamentu Francji. Bardzo serdecznie powitani przez partnerów naszego projektu unijnego, udaliśmy się do Sainte-Marie – miasta, położonego w północno-wschodniej części wyspy. Tam spędziliśmy cały tydzień ucząc się i wymieniając doświadczenia dotyczące zastosowania aplikacji Google na lekcjach.

Pierwszego dnia odbyło się oficjalne rozpoczęcie, podczas którego zostaliśmy ciepło przyjęci przez uczniów i nauczycieli – zarówno my jak i nasi partnerzy z Turcji, Włoch, Irlandii Północnej i Słowacji, którzy niestety mogli być z nami tylko wirtualnie. Mimo to wszyscy razem intensywnie pracowaliśmy na warsztatach, na których ćwiczyliśmy korzystanie z aplikacji Google Earth oraz Google Maps. Dzięki nim, żadna podróż nie sprawi nam już trudności. Po południu odwiedziliśmy muzeum Saint-James, gdzie poznaliśmy kreolskie tradycje i obyczaje. Następnego dnia również nie zabrakło wrażeń, ponieważ wdrożyliśmy kolejne aplikacje – Google Calendar i Google Classroom. Główną tematyką warsztatów była przedsiębiorczość, na której pracowaliśmy nad szablonem modelu biznesowego i koncepcją MVP niezbędną do budowy start-upu, co niewątpliwie przyda nam się w poszukiwaniu ścieżki zawodowej w najbliższych latach. Wiemy już jak zaplanować czas korzystając z narzędzi Google, aby wykorzystać go racjonalnie i produktywnie. Podczas wspólnego lunchu znów mieliśmy okazję, aby lepiej się poznać i wymienić doświadczenia. W środę odbyła się wycieczka do północnej części wyspy. Najpierw zwiedziliśmy muzeum katastrofy 1902 roku w Saint-Pierre, gdzie dowiedzieliśmy się o tragedii, jaka wówczas spotkała mieszkańców. W wyniku erupcji wulkanu Mount Pelle zginęło około 30 tysięcy mieszkańców a miasto zostało spalone. Po południu pojechaliśmy na wycieczkę do lasu tropikalnego całkowicie odmiennego od lasów europejskich. Roślinność na Martynice jest bujna i dzika, przez co nie mogliśmy oderwać oczu od otaczającej nas przyrody. Obiad zjedliśmy w restauracji, gdzie mieliśmy okazję spróbować pysznych regionalnych potraw. Mimo deszczowej pogody zaliczamy ten dzień do udanych. W czwartek wzięliśmy udział w zajęciach, na których poznaliśmy tradycyjny taniec Martyniki – „Belle”. Były nam potrzebne długie sukienki i duża dawka energii, ponieważ taniec był bardzo szybki i wyczerpujący. Dowiedzieliśmy się również, w jaki sposób produkuje się bębny potrzebne do wybijania rytmu tańca oraz ile osób jest potrzebnych, aby móc zatańczyć prawdziwą kreolską Belle. W piątek odbyła się ewaluacja projektu, podczas której na spotkaniu z uczniami i ich rodzicami oraz nauczycielami biorącymi udział w projekcie oficjalnie zakończyliśmy i podsumowaliśmy trzyletnie działania związane z wykorzystaniem aplikacji Google. Podczas ceremonii wręczenia dyplomów na pożegnanie uczestników niejednej osobie zakręciła się łezka w oku. Było bardzo dużo emocji zarówno ze strony uczniów i nauczycieli z Martyniki, jak i zaproszonych gości. Przez trzy lata projektu zdążyliśmy się lepiej poznać i zawiązać znajomości, które mamy nadzieję, że zostaną z nami na całe życie. Wręczone zostały nagrody za udział w konkursie na najlepszy blog prowadzony w języku angielskim z wykorzystaniem aplikacji Google Blogger. W przerwie odwiedził nas dziennikarz, który przeprowadził z nami wywiad do lokalnej gazety i radia. Był to ostatni dzień mobilności, więc wieczorem przyszedł czas na pakowanie walizek i przygotowania do podróży powrotnej.

Pożegnania zazwyczaj bywają smutne, ale tym razem było inaczej. Mimo, że nasza mobilność trwała tylko tydzień, każdy z nas wiele się nauczył, a zdobytą wiedzę i doświadczenia będziemy promować w lokalnej społeczności szkolnej i stosować w praktyczny sposób na lekcjach. Poznawanie kultur i zwyczajów mieszkańców z różnych części świata jest czymś, czego każdy w życiu powinien doświadczyć. Zmotywowani do dalszego działania i ze wspaniałymi wspomnieniami i nową dawką wiedzy wsiedliśmy do samolotu, żeby wrócić do Polski i opowiedzieć naszym bliskim o tym, co przeżyliśmy na tropikalnej wyspie Martynice.

Projekt „Goal” był realizowany dzięki dofinansowaniu z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+ w latach 2018-2021.

 

Źródło informacji: II Liceum Ogólnokształcące im. Gustawa Gizewiusza w Giżycku