16.8 C
Giżycko
3 lipca 2025

Obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych

Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski wziął dzisiaj (28.02. br.) udział w Wojewódzkich Obchodach Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Wydminach i Orłowie. Odbyła się msza święta w kościele pw. Chrystusa Zbawiciela w Wydminach. Następnie miał miejsce koncert pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu „Świętowiacy”. Przy Panteonie Niezłomnych Żołnierzy Wyklętych w Orłowie odbył się uroczysty apel – odśpiewano hymn, miały miejsce wystąpienia okolicznościowe, recytowano wiersz poświęcony Żołnierzom Wyklętym, była modlitwa w intencji Żołnierzy Wyklętych, wręczono również odznaczenia 3 Brygady Wileńskiej NZW, odczytano apel pamięci oraz złożono kwiaty.
W dniu dzisiejszym w giżyckich obchodach Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Parku Rogera Goemaere’a wziął udział Wicestarosta Giżycki Mateusz Sieroński. Odśpiewano hymn, odczytano apel pamięci oraz oddano salwę honorową. Był także czas na wystąpienia okolicznościowe. Złożono kwiaty pod pomnikiem poświęconym Żołnierzom AK i Sybirakom. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele organizacji kombatanckich, przedstawiciele samorządów Giżycka i Powiatu Giżyckiego, żołnierze, przedstawiciele Policji, Straży Pożarnej oraz giżycka młodzież. Powiat Giżycki reprezentował Wicestarosta Giżycki Mateusz Sieroński a Miasto Giżycko – Sekretarz Miasta Arkadiusz Połojański.

 

Fot. gizycko. pl/ Justyna Maciejewska-Kucfir

Z prac Zarządu Powiatu w Giżycku…

W lutym 2025 roku odbyły się dwa posiedzenia Zarządu Powiatu:

Posiedzenie w dniu 14 lutego 2025 r., podczas którego:

1. Zarząd podjął uchwały w sprawie:

  • upoważnienia do realizacji zadania pn.: „Mazurska Pętla Rowerowa – Etap I. Budowa drogi dla rowerów w ciągu drogi powiatowej nr 1718N na odcinku Ruda – Rydzewo”,
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do realizacji wniosku finansowego ID formularza KA121-SCH-8B0AA732 w ramach akredytacji Erasmus+ 2021-2027 (nr akredytacji 2023-1-PL01-KA120-SCH-000189084),
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do projektu „Jedność w różnorodności: Mazury, Kijów, Warszawa oczami młodzieży”,
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do realizacji wniosku finansowego ID formularza KA121-VET-976F8510 w ramach akredytacji Erasmus+ 2021-2027 (nr akredytacji 2020-1-PL01-KA120-VET-000096072),
  • przystąpienia Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku do projektu „Pracuj zdrowo, żyj lepiej”,
  • przystąpienia Powiatowego Zespołu Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych w Giżycku do projektu „Pracuję i dobrze się czuję”,
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do projektu „Zero waste w edukacji zawodowej”,
  • wydania opinii w przedmiocie realizacji inwestycji: Rozbudowa i przebudowa linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją, Etap B1: Giżycko (bez stacji) – Sterławki Wielkie (ze stacją) od km 151,300 do km 166,650 w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”,
  • powołania komisji przetargowej  do przeprowadzania przetargów na wynajem lokali użytkowych oraz zbycie nieruchomości stanowiących własność Powiatu Giżyckiego,
  • powołania komisji konkursowej do otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych zlecanych sektorowi pozarządowemu w latach 2025-2027.

2. Zarząd zaakceptował projekty uchwał Rady Powiatu w sprawie:

  • dokonania zmian w budżecie Powiatu na rok 2025,
  • udzielenia pomocy finansowej Gminie Miejskiej Giżycko,
  • określenia wysokości dofinansowania na realizację zadania powierzonego Gminie Miejskiej Giżycko (dotyczy zadania z zakresu sportu, polegającego na organizacji i prowadzeniu ośrodka szkoleniowo-sportowego w zakresie żeglarstwa),
  • określenia wysokości dofinansowania na realizację zadania powierzonego Gminie Miejskiej Giżycko (dotyczy organizacji pozaszkolnego punktu katechetycznego nauczania religii Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego i Kościoła Zielonoświątkowego),
  • ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Giżycki,
  • odwołania skarbnika powiatu,
  • powołania skarbnika powiatu.

Powyższe projekty uchwał przedłożono Radzie Powiatu.

Ponadto Zarząd:

  • zapoznał się ze sprawozdaniem za rok 2024 z wysokości średnich miesięcznych wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez
    Powiat Giżycki,
  • przyjął roczne sprawozdanie Środowiskowego Domu Samopomocy w Rynie z działalności placówki za 2024 rok,
  • przyjął sprawozdanie Ryńskiego Stowarzyszenia Integracji Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych – RYSIPON „Dar Serca” w Rynie z wykonania zadania publicznego polegającego na prowadzeniu ŚDS w Rynie w okresie od 1 stycznia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku,
  • przyjął roczne sprawozdanie z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Giżycku za rok 2024,
  • przyjął sprawozdanie z realizacji Powiatowego Programu Opieki nad Zabytkami Powiatu Giżyckiego na lata 2022 – 2025,
  • przyjął sprawozdanie opisowe Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku z realizacji budżetu w 2024 roku.

Posiedzenie w dniu 25 lutego 2025 r., podczas którego:

1. Zarząd podjął uchwały w sprawie:

  • dokonania zmian w budżecie Powiatu na rok 2025,
  • użyczenia pomieszczeń znajdujących się w lokalu użytkowym numer 1 zlokalizowanym w budynku przy ulicy Staszica 13B w Giżycku,
  • zasad dofinansowania do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym w 2025 r.

2. Zarząd zaakceptował projekt uchwał Rady Powiatu w sprawie przeznaczenia środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2025 r.

Powyższy projekt uchwały przedłożono Radzie Powiatu.

3. Ponadto Zarząd postanowił uzgodnić projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w obrębie geodezyjnym Antonowo, gmina Giżycko w zakresie zadań samorządowych i rządowych bez uwag.

 

Ważne, uchylenie rozporządzeń w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI)

 

W dniu 27 lutego 2025r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski podpisał:

– rozporządzenie nr 22 uchylające rozporządzenie nr 9 z dnia 24 stycznia 2025r. ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI);

– rozporządzenie nr 24 uchylające rozporządzenie nr 15  z dnia 31 stycznia 2025r. ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).

Treść rozporządzeń dostępna w linkach:

Rozporządzenie Nr 22 W W-M z dnia 27.02.2025 r. uchylające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) uchylenie rozp. nr 9

Rozporządzenie Nr 24 W W-M z dnia 27.02.2025 r. uchylające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) uchylenie rozp. nr 15 (1)

27 luty – Światowy Dzień Organizacji Pozarządowych

Dzisiaj organizacje pozarządowe obchodzą swoje święto. To dzięki pełnym pasji wolontariuszom i działaczom społecznym w naszym powiecie realizowanych jest wiele wartościowych i ciekawych inicjatyw w najróżniejszych dziedzinach życia.

Wszystkim pracownikom, wolontariuszom, osobom współpracującym z organizacjami pozarządowymi składamy najserdeczniejsze życzenia. Dużo zapału do działania oraz nowych, wspaniałych pomysłów, które każdego dnia zmieniają Naszą Małą Ojczyznę.  Niech pasja, która Państwa napędza do działania nigdy nie gaśnie a realizacja projektów zawsze przynosi wiele radości i satysfakcję.


Pamiętajmy, że rozliczając się z Urzędem Skarbowym możemy wesprzeć organizacje pozarządowe posiadające status OPP (Organizacji Pożytku Publicznego), działające na terenie naszego powiatu!

Poniżej wykaz organizacji pożytku publicznego z terenu powiatu giżyckiego uprawnionych do otrzymania w 2025 roku 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 rok:

0000030497 – Stowarzyszenie na Rzecz Chorych z Chorobą Nowotworową „Promyk” w Giżycku
0000034507 – Ryńskie Stowarzyszenie Integracji Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych „Dar Serca” Rysipon – Dar Serca
0000036454 – Giżyckie Stowarzyszenie Wędkarskie
0000073246 – Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Giżycku
0000077097 – Stowarzyszenie „Rotary Club” Giżycko
0000202570 – Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Rozwoju Osób o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych „Szansa”
0000358101 – Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych – „Podaruj Dziecku Radość” Przy Szkole Podstawowej Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Giżycku
0000451493 – Mazurska Fundacja Młodzieży Niepełnosprawnej „Marzenia”
0000512848 – Giżyckie Stowarzyszenie Brat Kot

 

Link do wykazu OPP (1,5%): https://niw.gov.pl/opp/wykaz-opp/

7 Pytań – Otwórz Serce

W Środowiskowym Domu Samopomocy w Giżycku stworzono wyjątkowy projekt artystyczno-psychologiczny – symboliczne miasto domków. Każdy domek to metafora człowieka – różne formy, materiały, faktury symbolizują różnorodność naszych osobowości. Może jesteś jak domek z tarki – trochę szorstki, a może jak domek z pluszu – ciepły i otulający? Ale to, co najważniejsze, kryje się wewnątrz.

W każdym domku ukryty jest zwój z odpowiedziami na 7 pytań, które dotyczą naszych emocji, lęków i nadziei. To pytania, które otwierają serce:
1. Co mnie martwi?
2. Czego się boję?
3. Czego się wstydzę?
4. Z jakiego powodu cierpię?
5. W co wątpię?
6. Co daje mi nadzieję?
7. Co sprawia, że moje życie staje się lżejsze?

Projekt został zabrany w świat! Odwiedzono I Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku, panią Monikę Pouch i młodzież. 16-latkowie otwierali domki, odkrywając odpowiedzi podopiecznych ŚDS w Giżycku, a potem sami odpowiadali na te same pytania, wrzucając swoje myśli do wielkiego serca.

Za miesiąc serce zostanie otworzone a wszystkie odpowiedzi odczytane – te podopiecznych ŚDS i te młodzieży. Może zobaczymy w nich siebie nawzajem? Może coś poczujemy?
Bo wszyscy jesteśmy częścią jednego miasta – miasta ludzi.

 

Źródło informacji:  Środowiskowy Dom Samopomocy w Giżycku

Zapraszamy organizacje pozarządowe na spotkania

Ministra ds. Społeczeństwa Obywatelskiego Adriana Porowska serdecznie zaprasza przedstawicieli trzeciego sektora na spotkania dotyczące nowego Rządowego Programu Wsparcia Organizacji Pozarządowych na rok 2025 – „Moc Małych Społeczności”.

Terminy i miejsca spotkań:

27.02.2025 r.
Elbląg – godz. 10:00-11:30
Ratusz Staromiejski, ul. Stary Rynek 25
Ostróda – godz. 13:00-14:30
Centrum Użyteczności Publicznej, ul. Jana III Sobieskiego
Iława – godz. 15:30-17:00
Centrum Aktywności Lokalnej, ul. Wiejska 2D

06.03.2025 r.
Działdowo – godz.10:00-11:30
Muzeum Pogranicza w Działdowie, ul. Zamkowa 12
Nidzica – godz. 13:00-14:30
Starostwo Powiatowe w Nidzicy (sala nr 110), ul. Traugutta 23
Szczytno – godz. 17:00-18:30
Urząd Miejski w Szczytnie (sala sesyjna), ul. Sienkiewicza 1

07.03.2025 r.
Kętrzyn – godz. 10:00-11:30
Starostwo Powiatowe w Kętrzynie, ul. Plac Grunwaldzki 1
Mrągowo – godz. 13:00-14:30
Starostwo Powiatowe w Mrągowie (sala nr 1), ul. Królewiecka 60A
Pisz – godz. 17:00-18:30
Urząd Miejski w Piszu (sala nr 16), ul. Gizewiusza 5

To doskonała okazja, aby dowiedzieć się więcej o programie i możliwościach wsparcia dla organizacji!

 

Konferencja o przyszłości Mazur

22 lutego br. w Hotelu Tajty odbyła się Konferencja o przyszłości Mazur zorganizowana przez Lokalną Organizację Turystyczną „MAZURY”. Konferencja zgromadziła blisko 50 uczestników – przedstawicieli samorządów, służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na wodzie, organizacji ekologicznych, firm czarterowych i turystycznych oraz innych instytucji związanych z regionem Wielkich Jezior Mazurskich. Wydarzenie było doskonałą okazją do podjęcia kluczowych tematów dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju turystyki na Mazurach.

W Konferencji wziął również udział Wicestarosta Giżycki Mateusz Sieroński, który omówił kluczowe inwestycje w regionie, w tym renowację mostu obrotowego w Giżycku, której zakończenie planowane jest przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego 2025. Zwrócił również uwagę na projekt przebudowy obwodnicy nad Kanałem Łuczańskim, który ma na celu poprawę infrastruktury komunikacyjnej w regionie.

Zachęcamy do przeczytania pełnego artykułu o wydarzeniu:

https://www.lotmazury.pl/post/konferencja-o-przysz%C5%82o%C5%9Bci-mazur-22-02-2025-w-hotelu-tajty

 

Źródło informacji: LOT Mazury

20-lecie Stowarzyszenie „Szansa” i Bal Charytatywny „MAM SUPER MOCE!”

15 lutego br. świętowano 20-lecie Stowarzyszenia „Szansa” oraz odbył się Bal Charytatywny „MAM SUPER MOCE!”. To była fantastyczna noc pełna radości, tańca i dobra. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia.

Organizatorzy: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Brzechwy w Giżycku oraz Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Rozwoju Osób o Specjalnych Potrzebach Edukacyjnych „Szansa”. Całkowity dochód z balu zostanie przeznaczony na rozwój pasji i talentów podopiecznych.

 

Fot. Krzysztof Balewicz Fotografia

Głosowanie na 5 przedstawicieli organizacji pozarządowych do Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego

W związku z kończącą się w lutym br. piątą kadencją Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz trwającym aktualnie procesem wyboru nowych członków Rady,

ZAPRASZAMY ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ORAZ PODMIOTY WYMIENIONE W ART. 3 UST. 3 USTAWY o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Z WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO do głosowania na 5 przedstawicieli organizacji pozarządowych do Rady spośród zgłoszonych wcześniej kandydatów. 

Ostateczny termin oddawania głosów to 6 marca 2025 r. 

Lista zgłoszonych kandydatów do Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego wraz z ich krótką notą biograficzną, zasady głosowania oraz formularz wyboru kandydatów do Rady znajdują się poniżej.

Za organizację i przeprowadzenie głosowania odpowiada Biuro Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Informacji udziela: p. Katarzyna Mederska-Grabowska, tel. (89) 521 98 85. Pytania można również przesyłać mailem na adres: radadpp@warmia.mazury.pl

 

Zasady głosowania [POBIERZ]

Kandydaci do RDPP [POBIERZ]

Formularz wyboru kandydatów [POBIERZ]

 

W związku z powyższym zapraszamy również przedstawicieli organizacji nie zgłaszających kandydatur do Rady wyłanianych w trybie wyborczym, DO PRACY W KOMISJI WYBORCZEJ, której posiedzenie planowane jest na 11 marca 2025 r. na godz. 13.00 w siedzibie Biura Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego Urzędu Marszałkowskiego WWM w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1. Komisja Wyborcza składa się z 3-5 przedstawicieli organizacji pozarządowych. Zadaniem Komisji Wyborczej jest weryfikacja oddanych głosów w głosowaniu.

Zgłoszenia do pracy w Komisji Wyborczej można przesyłać do Biura Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego, na adres: radadpp@warmia.mazury.pl w możliwie szybkim terminie. O pracy w Komisji Wyborczej decyduje kolejność zgłoszeń.

W przypadku braku zgłoszeń do Komisji Wyborczej przedstawicieli organizacji pozarządowych lub ich liczbę mniejszą niż 3, w pracy w Komisji Wyborczej biorą udział pracownicy Biura Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego wskazani przez kierownika tego Biura, tak aby co najmniej 3 osoby weryfikowały głosy oddane w głosowaniu.

 

 

Źródło informacji: https://bip.warmia.mazury.pl/3491/glosowanie-na-5-przedstawicieli-organizacji-pozarzadowych-do-rady-dzialalnosci-pozytku-publicznego-wojewodztwa-warminsko-mazurskiego.html

Wizyta uczniów Agrobiznesu w Przedsiębiorstwie Cezar

21 lutego br. odbyło się pierwsze spotkanie uczniów Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku w ramach współpracy z Przedsiębiorstwem Cezar w Ełku.
Do Ełku pojechała grupa uczniów z klasy III o profilu Technik Robót Wykończeniowych w Budownictwie wraz z opiekunami. Spotkanie miało na celu nawiązanie współpracy z naciskiem na wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie kształcenia zawodowego. Obie strony omówiły możliwości wspólnego realizowania projektów edukacyjnych oraz promocyjnych, które przyczynią się do rozwoju młodzieży i podniesienia jakości kształcenia zawodowego zgodnie z potrzebami rynku pracy.
Podczas spotkania nastąpiła prezentacja firmy i jej produktów. Dodatkowo odbył się konkurs wiedzy o firmie. Uczniowie wykazali się świetną znajomością tematu, po czym wręczono im nagrody za ich zaangażowanie i przyswajanie wiedzy.
Szkoła otrzymała od Przedsiębiorstwa Cezar produkty, w tym listwy Hi-Line Prestige z zakończeniami i kątownikami. Uczniowie wykorzystali je do wykończenia jednej z sal w ramach nauki zawodu.

 

Źródło informacji: Przedsiębiorstwo Cezar

Poznajemy zawody – szewc

Dzięki uprzejmości pana Ryszarda Gawrona wychowankowie internatu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Brzechwy w Giżycku mieli okazję zagłębić tajniki tego niszowego zawodu.

 

Źródło informacji: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Brzechwy w Giżycku

Ogłoszenie o naborze wniosków

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Rybacka „Wielkie Jeziora Mazurskie” opublikowało ogłoszenie o naborze nr 1/2025: Podejmowanie pozarolniczej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne (Start DG). Termin składania wniosków: od 10 do 31 marca 2025 roku.

Szczegóły znajdują się w ogłoszeniu o naborze:
http://www.mazurylgr.pl/nabor-nr-1-2025/

 

Kreatywne zajęcia uczestników MOS

Podczas zajęć techniczno-plastycznych wychowankowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Giżycku wykonywali różnego rodzaju dekoracje z materiałów recyklingowych, które ozdobiły pomieszczenia grup II i III.

Ponadto tworzyli prace z różnych materiałów, takich jak włóczka, sznurek, druciki i kolorowy papier. Wykorzystywali je do tworzenia kreatywnych kompozycji, rozwijając swoje zdolności manualne i wyobraźnię.

 

Źródło informacji: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Giżycku

Uczniowie I LO prowadzą warsztaty komputerowe dla uczestniczek UTW

Członkowie grupy projektowej z klasy 3b I Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku pn. Cyfrowe Skrzydła mieli okazję prowadzić warsztaty komputerowe dla wspaniałych uczestniczek z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ich celem było wsparcie uczestniczek UTW w oswojeniu się z nowoczesnymi technologiami i pokazanie, że świat cyfrowy może być przyjazny i dostępny dla każdego. Podczas zajęć uczyli podstaw obsługi komputera, korzystania z Internetu oraz przydatnych aplikacji, które mogą ułatwić codzienne życie. Dostarczyli także niezbędnej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Było to niezwykle wartościowe doświadczenie. Każdy dzień warsztatów przynosił nowe pytania, ciekawe rozmowy i wzajemne inspirowanie się do dalszej nauki.
To był wyjątkowy czas pełen pozytywnej energii i przekonania, że nauka nie zna granic wiekowych.

 

Źródło informacji: I Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku

3 marca 2025 r. – otwarcie wystawy pt. „Ofiary Zbrodni w Ponarach pod Wilnem 1941-1944”

Oddziałowe Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Gdańsku, Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Gdańsku, Stowarzyszenie Rodzina Ponarska w Gdańsku oraz Dyrekcja Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku

serdecznie zapraszają na uroczyste otwarcie wystawy pt.

„Ofiary Zbrodni w Ponarach pod Wilnem 1941-1944”

w dniu 3 marca 2025 r. o godz.16.30

w auli Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku, ul. Tadeusza Kościuszki 23.

 

Wykład inauguracyjny przedstawi Przemysław Namsołek z Oddziałowego Archiwum IPN w Gdańsku, członek Zarządu Głównego i Wiceprezes Oddziału Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Rodzina Ponarska.

Ponary to największe miejsce kaźni Polaków na dawnych Kresach Północno-Wschodnich w okresie II wojny światowej. Wśród polskich ofiar znalazła się elita kulturalna i intelektualna Wilna, żołnierze Armii Krajowej oraz patriotycznie nastawiona młodzież z organizacji konspiracyjnej Związek Wolnych Polaków.

Koordynator wystawy
mgr Andrzej Arian

 

Rozliczenie PIT za 2024 rok od 15 lutego do 30 kwietnia

  • Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. trwa okres rozliczeń za ubiegły rok.
  • W tym roku kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej.
  • Po raz pierwszy usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US).
  • Zachęcamy też do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) już po raz siódmy udostępnią usługę Twój e-PIT. To jedna z najpopularniejszych e-usług polskiej administracji. W tym roku usługa Twój e-PIT będzie dostępna również z poziomu aplikacji mobilnej e-Urzędu Skarbowego.

Od 15 lutego 2025 r. w usłudze Twój e-PIT na podatników czekają zeznania podatkowe za 2024 rok, wypełnione na podstawie danych, które posiada KAS. W zeznaniach przygotowanych w usłudze uwzględnione są m. in. informacje od płatników, w tym również zwolnienia z PIT dla osób do 26 roku życia, dla rodzin 4+, dla pracujących seniorów, dla osób powracających z zagranicy, odliczenia z tytułu składek członkowskich na rzecz związków zawodowych.

Dla kogo Twój e-PIT?

W usłudze Twój e-PIT zostaną udostępnione zeznania podatkowe zarówno dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i dla przedsiębiorców:

  • PIT-37 – dla osób, które uzyskały przychody m.in. z umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło, z emerytur i rent,
  • PIT-38 – dla osób, które uzyskały przychody kapitałowe,
  • PIT-28 – dla osób rozliczających przychody z najmu również z działalności gospodarczej i ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, opodatkowanej ryczałtem,
  • PIT-36 – dla osób rozliczających m.in. przychody z rent i emerytur zagranicznych, z działalności nierejestrowej, również z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na zasadach ogólnych,
  • PIT-36L – dla osób rozliczających przychody z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym,
  • oświadczenia PIT-OP – dla osób, które osiągnęły jedynie przychody z tytułu rent i emerytur na podstawie jednego rozliczenia PIT-40A,
  • informacje PIT-DZ o danych dzieci uprawniających do skorzystania z ulgi – dla osób, które korzystają z ulgi dla rodzin 4+.

Jak korzystać z usługi Twój e-PIT

Twój e-PIT działa przez całą dobę i można z niego korzystać na dowolnym urządzeniu podłączonym do internetu. Dostęp do usługi jest możliwy w e-Urzędzie Skarbowym.

Do e-US można zalogować się poprzez platformę login.gov.pl, identyfikując się Profilem Zaufanym (PZ), e-Dowodem, poprzez bankowość elektroniczną lub aplikację mObywatel. Podatnicy, którzy zalogują się za pomocą jednej z tych metod mają dostęp do wszystkich e-usług w serwisie e-Urząd Skarbowy. Mogą wtedy korzystać np. z usługi Rozliczenia, która ułatwia przedsiębiorcom prawidłowe wypełnienie PIT-36, czy weryfikacji statusu zwrotu podatku.

W tym roku usługa Twój e-PIT będzie dostępna również z poziomu aplikacji mobilnej e-US. Oznacza to łatwy dostęp po uwierzytelnieniu się PIN-em lub przy użyciu logowania danymi biometrycznymi. Użytkownicy aplikacji nie muszą każdorazowo uwierzytelniać się z poziomu platformy login.gov.pl, by korzystać z usługi Twój e-PIT.

Do samej usługi Twój e-PIT można zalogować się także danymi podatkowymi.

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2024 r., to z upływem 30 kwietna zostanie ono automatycznie zaakceptowane. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań.

Zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L nie będą automatycznie akceptowane w usłudze Twój e-PIT Podatnik musi je uzupełnić i zaakceptować.

Pozostałe formy składania PIT

Zeznanie podatkowe w formie elektronicznej można również złożyć korzystając z formularzy online pozwalających pełnomocnikom składać deklaracje w imieniu mocodawców. Formularze online są dostępne w e-Urzędzie Skarbowym, gdzie nie wymagają podpisu, a także na stronie podatki.gov.pl – bez konieczności logowania.

Deklarację PIT można także wypełnić w formie papierowej i wysłać pocztą lub złożyć bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Zwrot nadpłaty podatku

Podatnicy, którzy rozliczą się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT, otrzymają zwrot podatku w terminie do 45 dni. W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do 3 miesięcy.

Ulgi i odliczenia

Rozliczając podatek PIT można skorzystać z przysługujących odliczeń i ulg podatkowych. W zeznaniach udostępnionych w usłudze Twój e-PIT znajdują się:

  • ulga na dzieci,
  • ulga dla osób do 26 roku życia,
  • ulga dla pracujących seniorów, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia,
  • ulga na powrót, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia,
  • ulga dla rodzin 4+, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia.

Pozostałe przysługujące ulgi i odliczenia należy samemu wskazać podczas rozliczenia w systemie.

Jak zapłacić podatek

W usłudze Twój e-PIT podatnicy, którym z rozliczenia PIT wyniknie podatek do zapłaty, będą mieli wskazany swój mikrorachunek podatkowy, tak by wygodnie dokonać płatności online, również za pomocą BLIKa. Na przełomie marca i kwietnia br. użytkownicy e-Urzędu Skarbowego i usługi Twój e-PIT zyskają dodatkowo możliwość realizacji płatności podatkowych online przy użyciu kart płatniczych. W przypadku gdy zeznanie, z którego wynika podatek do zapłaty, zostanie zaakceptowane automatycznie w usłudze Twój e-PIT, urząd skarbowy w terminie miesiąca od dnia automatycznej akceptacji zeznania (30 kwietnia 2025 r.), wyśle podatnikowi informację o kwocie podatku do zapłaty.

1,5% podatku dla OPP

Podatnicy mogą zadeklarować przekazanie 1,5% swojego podatku dla dowolnie wybranej Organizacji Pożytku Publicznego, która znajduje się w wykazie organizacji uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. w 2025 r. Podatnik rozliczający się w usłudze Twój e-PIT, który korzystał z tej możliwości w roku ubiegłym będzie miał wstawiony w zeznaniu PIT za 2024 r. nr KRS organizacji, którą ostatnio wspierał (o ile jest ona nadal uprawiona do otrzymywania 1,5% podatku), ale może tę organizację zmienić.

Wsparcie dla podatników

Podatnicy, którzy mają wątpliwości jak rozliczyć podatek mogą m.in. zadzwonić na ogólnopolską infolinię KAS na numer (+48) 22 330 03 30 i wybrać tonowo 0. Pracownicy urzędów skarbowych mogą bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową. Ochronę danych umożliwia uwierzytelnianie specjalnym indywidualnym kodem telePIN, który szybko i łatwo można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym.

Szczegółowe informacje na temat rozliczenia PIT podatnicy znajdą na stronie podatki.gov.pl.

Wsparcie dla osób rozliczających PIT zapewniają też urzędy skarbowe. Podatnicy mogą m.in. elektronicznie zarezerwować wizytę w wybranym urzędzie, w konkretnym dniu i o wybranej godzinie na stronie wizyta.podatki.gov.pl. Mogą również telefonicznie zarezerwować termin wizyty, dzwoniąc na infolinię KAS i wybierając tonowo 1, a następnie 8.

 

Uwaga! Zmiana adresu Powiatowego Inspektoratu Weterynarii

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Giżycku informuje, że od dnia 24 lutego 2025 r. Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Giżycku będzie funkcjonował w siedzibie przy ul. Białostockiej 61.

Rozpoczęła się kwalifikacja wojskowa 2025 w powiecie giżyckim

W dniu dzisiejszym (20.02. br.) rozpoczęła się kwalifikacja wojskowa w powiecie giżyckim i potrwa do 12 marca 2025 r. Na rozpoczęciu pracy Powiatowej Komisji Lekarskiej był Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski.

Miejscem pracy Powiatowej Komisji Lekarskiej w Giżycku jest Internat Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku.

Terminy stawiennictwa wezwanych:
Miasto Giżycko: 20-21 i 24-28.02.2025 r.
Gmina Kruklanki: 28.02.2025 r.
Gmina Miłki: 03.03.2025 r.
Gmina Giżycko: 03-06.03.2025 r.
Gmina Wydminy: 06-07.03.2025 r.
Miasto i Gmina Ryn: 07 i 10.03.2025 r.
Kobiety: 11.03.2025 r.
Dzień dodatkowy: 12.03.2025 r.

Do stawienia się do kwalifikacji wojskowej wezwano 291 mężczyzn z rocznika podstawowego (urodzeni w 2006 r.) oraz 131 mężczyzn z roczników starszych, którzy nie posiadają jeszcze określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej.

Poza tym na kwalifikację wezwane zostały:
1) osoby, które w latach 2023 i 2024 zostały uznane za czasowo niezdolne do służby wojskowej ze względu na stan zdrowia oraz osoby, które zostały uznane za czasowo niezdolne do służby wojskowej ze względu na stan zdrowia,
2) kobiety urodzone w latach 1998–2006 posiadające kwalifikacje przydatne do służby wojskowej, które nie stawiły jeszcze do kwalifikacji wojskowej, oraz kobiety pobierające naukę w celu uzyskania tych kwalifikacji, które w roku szkolnym lub akademickim 2024/2025 kończą studia na kierunkach lub kończą naukę w zawodach
3) osoby, które ukończyły 18 lat życia i zgłosiły się ochotniczo do kwalifikacji wojskowej oraz osoby o nieuregulowanym stosunku do służby wojskowej do końca roku kalendarzowego, w którym kończą 60 lat życia, jeżeli nie posiadają określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej i zgłosiły się do kwalifikacji wojskowej.

 

Fot. Starostwo Powiatowe w Giżycku

Ważne! Zniesienie obszaru zapowietrzonego – wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI)

W dniu 18 lutego 2025r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski podpisał:

–  rozporządzenie nr 18 zmieniające rozporządzenie (nr 9) w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI);

–  rozporządzenie nr 20 zmieniające rozporządzenie (nr 15) w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).

Wyżej wymienione rozporządzenia znoszą obszary zapowietrzone i określają obszary zagrożone w powiecie giżyckim.

Treść rozporządzenia dostępna w linku:

Rozporządzenie Nr 18 W W-M z dnia 18.02.2025r. zmieniające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI)

Rozporządzenie Nr 20 W W-M z dnia 18.02.2025r. zmieniające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI)

Najwyższa ocena dla Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku

Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku otrzymało cztery gwiazdki, czyli najwyższą ocenę po certyfikacji przeprowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną.
Gratulujemy.

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 Starosta Giżycki (Administrator) informuje, że na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) przysługują Pani/Panu określone poniżej prawa związane z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Starostwo Powiatowe w Giżycku:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Giżycki z siedzibą przy al. 1 Maja 14 oraz ul. Generała Józefa Zajączka 2, 11-500 Giżycko (tel. 87 428 59 58, adres e-mail: skrzynka@gizycko.starostwo.gov.pl). 
  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych – Jolantę Palczewską, z którą można się kontaktować: al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko; tel. 87 428 59 58, adres e-mail: iod@gizycko.starostwo.gov.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
  4. wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze – wynikających z ustaw kompetencyjnych (szczególnych) (np.: wydawanie zezwoleń w zakresie rejestracji pojazdów, praw jazdy, pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków itp.),
  5. realizacji umów zawartych z kontrahentami Administratora,
  6. w pozostałych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody (np. sprawy dot. rekrutacji pracowników).
  7. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest:
  8. w przypadku wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze - obowiązujące przepisy prawa (art. 6 ust.1 lit. c RODO),
  9. umowa zawarta między Panią/Panem a Administratorem (art. 6 ust.1 lit. b RODO),
  10. udzielona przez Panią/Pana zgoda na przetwarzanie danych osobowych – np. w celu rekrutacji (art. 6 ust.1 lit. a RODO).
  11. W związku z przetwarzaniem danych w celach wskazanych w pkt 3, Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:
  12. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa (np. podmioty kontrolujące, sądy, policja itp.);
  13. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Starostwem Powiatowym w Giżycku przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest Starosta Giżycki (np. usługi pocztowe).
  14. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w pkt 3, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji. Oznacza to, że dane osobowe zostaną zniszczone po upływie odpowiednio 3, 5, 10, 20 lub 50 lat od daty zakończenia sprawy (zgodnie z przepisami o archiwizacji). 
  15. W związku z przetwarzaniem przez Administratora, Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do:
  16. dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO z zastrzeżeniem, że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych, ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do których zachowania zobowiązany jest Administrator,
  17. sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne, na podstawie art. 16 RODO,
  18. żądania usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO; (w przypadkach, w których Administrator przetwarza dane osobowe na podstawie przepisów prawa, dane zostaną usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji);
  19. ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO,
  20. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych, na podstawie art. 21 RODO, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przypadków, w których Administrator posiada uprawnienie do przetwarzania danych na podstawie przepisów prawa,
  21. prawo do przenoszenia danych, na podstawie art. 20 RODO.
  22. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  23. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  24. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, w sytuacji, gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa lub zawarta między stronami umowa.
  25. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.

 Więcej informacji dotyczących ochrony danych osobowych można uzyskać pod adresem:

https://www.uodo.gov.pl/

This will close in 20 seconds

Przejdź do treści