6.3 C
Giżycko
10 maja 2025

Uczniowie I LO prowadzą warsztaty komputerowe dla uczestniczek UTW

Członkowie grupy projektowej z klasy 3b I Liceum Ogólnokształcącego w Giżycku pn. Cyfrowe Skrzydła mieli okazję prowadzić warsztaty komputerowe dla wspaniałych uczestniczek z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ich celem było wsparcie uczestniczek UTW w oswojeniu się z nowoczesnymi technologiami i pokazanie, że świat cyfrowy może być przyjazny i dostępny dla każdego. Podczas zajęć uczyli podstaw obsługi komputera, korzystania z Internetu oraz przydatnych aplikacji, które mogą ułatwić codzienne życie. Dostarczyli także niezbędnej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Było to niezwykle wartościowe doświadczenie. Każdy dzień warsztatów przynosił nowe pytania, ciekawe rozmowy i wzajemne inspirowanie się do dalszej nauki.
To był wyjątkowy czas pełen pozytywnej energii i przekonania, że nauka nie zna granic wiekowych.

 

Źródło informacji: I Liceum Ogólnokształcące im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Giżycku

3 marca 2025 r. – otwarcie wystawy pt. „Ofiary Zbrodni w Ponarach pod Wilnem 1941-1944”

Oddziałowe Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Gdańsku, Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Gdańsku, Stowarzyszenie Rodzina Ponarska w Gdańsku oraz Dyrekcja Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku

serdecznie zapraszają na uroczyste otwarcie wystawy pt.

„Ofiary Zbrodni w Ponarach pod Wilnem 1941-1944”

w dniu 3 marca 2025 r. o godz.16.30

w auli Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku, ul. Tadeusza Kościuszki 23.

 

Wykład inauguracyjny przedstawi Przemysław Namsołek z Oddziałowego Archiwum IPN w Gdańsku, członek Zarządu Głównego i Wiceprezes Oddziału Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej oraz Wiceprezes Stowarzyszenia Rodzina Ponarska.

Ponary to największe miejsce kaźni Polaków na dawnych Kresach Północno-Wschodnich w okresie II wojny światowej. Wśród polskich ofiar znalazła się elita kulturalna i intelektualna Wilna, żołnierze Armii Krajowej oraz patriotycznie nastawiona młodzież z organizacji konspiracyjnej Związek Wolnych Polaków.

Koordynator wystawy
mgr Andrzej Arian

 

Rozliczenie PIT za 2024 rok od 15 lutego do 30 kwietnia

  • Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. trwa okres rozliczeń za ubiegły rok.
  • W tym roku kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej.
  • Po raz pierwszy usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US).
  • Zachęcamy też do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) już po raz siódmy udostępnią usługę Twój e-PIT. To jedna z najpopularniejszych e-usług polskiej administracji. W tym roku usługa Twój e-PIT będzie dostępna również z poziomu aplikacji mobilnej e-Urzędu Skarbowego.

Od 15 lutego 2025 r. w usłudze Twój e-PIT na podatników czekają zeznania podatkowe za 2024 rok, wypełnione na podstawie danych, które posiada KAS. W zeznaniach przygotowanych w usłudze uwzględnione są m. in. informacje od płatników, w tym również zwolnienia z PIT dla osób do 26 roku życia, dla rodzin 4+, dla pracujących seniorów, dla osób powracających z zagranicy, odliczenia z tytułu składek członkowskich na rzecz związków zawodowych.

Dla kogo Twój e-PIT?

W usłudze Twój e-PIT zostaną udostępnione zeznania podatkowe zarówno dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jak i dla przedsiębiorców:

  • PIT-37 – dla osób, które uzyskały przychody m.in. z umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło, z emerytur i rent,
  • PIT-38 – dla osób, które uzyskały przychody kapitałowe,
  • PIT-28 – dla osób rozliczających przychody z najmu również z działalności gospodarczej i ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, opodatkowanej ryczałtem,
  • PIT-36 – dla osób rozliczających m.in. przychody z rent i emerytur zagranicznych, z działalności nierejestrowej, również z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na zasadach ogólnych,
  • PIT-36L – dla osób rozliczających przychody z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych podatkiem liniowym,
  • oświadczenia PIT-OP – dla osób, które osiągnęły jedynie przychody z tytułu rent i emerytur na podstawie jednego rozliczenia PIT-40A,
  • informacje PIT-DZ o danych dzieci uprawniających do skorzystania z ulgi – dla osób, które korzystają z ulgi dla rodzin 4+.

Jak korzystać z usługi Twój e-PIT

Twój e-PIT działa przez całą dobę i można z niego korzystać na dowolnym urządzeniu podłączonym do internetu. Dostęp do usługi jest możliwy w e-Urzędzie Skarbowym.

Do e-US można zalogować się poprzez platformę login.gov.pl, identyfikując się Profilem Zaufanym (PZ), e-Dowodem, poprzez bankowość elektroniczną lub aplikację mObywatel. Podatnicy, którzy zalogują się za pomocą jednej z tych metod mają dostęp do wszystkich e-usług w serwisie e-Urząd Skarbowy. Mogą wtedy korzystać np. z usługi Rozliczenia, która ułatwia przedsiębiorcom prawidłowe wypełnienie PIT-36, czy weryfikacji statusu zwrotu podatku.

W tym roku usługa Twój e-PIT będzie dostępna również z poziomu aplikacji mobilnej e-US. Oznacza to łatwy dostęp po uwierzytelnieniu się PIN-em lub przy użyciu logowania danymi biometrycznymi. Użytkownicy aplikacji nie muszą każdorazowo uwierzytelniać się z poziomu platformy login.gov.pl, by korzystać z usługi Twój e-PIT.

Do samej usługi Twój e-PIT można zalogować się także danymi podatkowymi.

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2024 r., to z upływem 30 kwietna zostanie ono automatycznie zaakceptowane. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań.

Zeznania PIT-28, PIT-36 i PIT-36L nie będą automatycznie akceptowane w usłudze Twój e-PIT Podatnik musi je uzupełnić i zaakceptować.

Pozostałe formy składania PIT

Zeznanie podatkowe w formie elektronicznej można również złożyć korzystając z formularzy online pozwalających pełnomocnikom składać deklaracje w imieniu mocodawców. Formularze online są dostępne w e-Urzędzie Skarbowym, gdzie nie wymagają podpisu, a także na stronie podatki.gov.pl – bez konieczności logowania.

Deklarację PIT można także wypełnić w formie papierowej i wysłać pocztą lub złożyć bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Zwrot nadpłaty podatku

Podatnicy, którzy rozliczą się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT, otrzymają zwrot podatku w terminie do 45 dni. W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do 3 miesięcy.

Ulgi i odliczenia

Rozliczając podatek PIT można skorzystać z przysługujących odliczeń i ulg podatkowych. W zeznaniach udostępnionych w usłudze Twój e-PIT znajdują się:

  • ulga na dzieci,
  • ulga dla osób do 26 roku życia,
  • ulga dla pracujących seniorów, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia,
  • ulga na powrót, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia,
  • ulga dla rodzin 4+, jeśli została wykazana w informacji od płatnika na podstawie złożonego oświadczenia.

Pozostałe przysługujące ulgi i odliczenia należy samemu wskazać podczas rozliczenia w systemie.

Jak zapłacić podatek

W usłudze Twój e-PIT podatnicy, którym z rozliczenia PIT wyniknie podatek do zapłaty, będą mieli wskazany swój mikrorachunek podatkowy, tak by wygodnie dokonać płatności online, również za pomocą BLIKa. Na przełomie marca i kwietnia br. użytkownicy e-Urzędu Skarbowego i usługi Twój e-PIT zyskają dodatkowo możliwość realizacji płatności podatkowych online przy użyciu kart płatniczych. W przypadku gdy zeznanie, z którego wynika podatek do zapłaty, zostanie zaakceptowane automatycznie w usłudze Twój e-PIT, urząd skarbowy w terminie miesiąca od dnia automatycznej akceptacji zeznania (30 kwietnia 2025 r.), wyśle podatnikowi informację o kwocie podatku do zapłaty.

1,5% podatku dla OPP

Podatnicy mogą zadeklarować przekazanie 1,5% swojego podatku dla dowolnie wybranej Organizacji Pożytku Publicznego, która znajduje się w wykazie organizacji uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. w 2025 r. Podatnik rozliczający się w usłudze Twój e-PIT, który korzystał z tej możliwości w roku ubiegłym będzie miał wstawiony w zeznaniu PIT za 2024 r. nr KRS organizacji, którą ostatnio wspierał (o ile jest ona nadal uprawiona do otrzymywania 1,5% podatku), ale może tę organizację zmienić.

Wsparcie dla podatników

Podatnicy, którzy mają wątpliwości jak rozliczyć podatek mogą m.in. zadzwonić na ogólnopolską infolinię KAS na numer (+48) 22 330 03 30 i wybrać tonowo 0. Pracownicy urzędów skarbowych mogą bezpiecznie udzielać przez telefon także informacji w indywidualnych sprawach, objętych tajemnicą skarbową. Ochronę danych umożliwia uwierzytelnianie specjalnym indywidualnym kodem telePIN, który szybko i łatwo można ustawić w e-Urzędzie Skarbowym.

Szczegółowe informacje na temat rozliczenia PIT podatnicy znajdą na stronie podatki.gov.pl.

Wsparcie dla osób rozliczających PIT zapewniają też urzędy skarbowe. Podatnicy mogą m.in. elektronicznie zarezerwować wizytę w wybranym urzędzie, w konkretnym dniu i o wybranej godzinie na stronie wizyta.podatki.gov.pl. Mogą również telefonicznie zarezerwować termin wizyty, dzwoniąc na infolinię KAS i wybierając tonowo 1, a następnie 8.

 

Uwaga! Zmiana adresu Powiatowego Inspektoratu Weterynarii

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Giżycku informuje, że od dnia 24 lutego 2025 r. Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Giżycku będzie funkcjonował w siedzibie przy ul. Białostockiej 61.

Rozpoczęła się kwalifikacja wojskowa 2025 w powiecie giżyckim

W dniu dzisiejszym (20.02. br.) rozpoczęła się kwalifikacja wojskowa w powiecie giżyckim i potrwa do 12 marca 2025 r. Na rozpoczęciu pracy Powiatowej Komisji Lekarskiej był Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski.

Miejscem pracy Powiatowej Komisji Lekarskiej w Giżycku jest Internat Zespołu Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku.

Terminy stawiennictwa wezwanych:
Miasto Giżycko: 20-21 i 24-28.02.2025 r.
Gmina Kruklanki: 28.02.2025 r.
Gmina Miłki: 03.03.2025 r.
Gmina Giżycko: 03-06.03.2025 r.
Gmina Wydminy: 06-07.03.2025 r.
Miasto i Gmina Ryn: 07 i 10.03.2025 r.
Kobiety: 11.03.2025 r.
Dzień dodatkowy: 12.03.2025 r.

Do stawienia się do kwalifikacji wojskowej wezwano 291 mężczyzn z rocznika podstawowego (urodzeni w 2006 r.) oraz 131 mężczyzn z roczników starszych, którzy nie posiadają jeszcze określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej.

Poza tym na kwalifikację wezwane zostały:
1) osoby, które w latach 2023 i 2024 zostały uznane za czasowo niezdolne do służby wojskowej ze względu na stan zdrowia oraz osoby, które zostały uznane za czasowo niezdolne do służby wojskowej ze względu na stan zdrowia,
2) kobiety urodzone w latach 1998–2006 posiadające kwalifikacje przydatne do służby wojskowej, które nie stawiły jeszcze do kwalifikacji wojskowej, oraz kobiety pobierające naukę w celu uzyskania tych kwalifikacji, które w roku szkolnym lub akademickim 2024/2025 kończą studia na kierunkach lub kończą naukę w zawodach
3) osoby, które ukończyły 18 lat życia i zgłosiły się ochotniczo do kwalifikacji wojskowej oraz osoby o nieuregulowanym stosunku do służby wojskowej do końca roku kalendarzowego, w którym kończą 60 lat życia, jeżeli nie posiadają określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej i zgłosiły się do kwalifikacji wojskowej.

 

Fot. Starostwo Powiatowe w Giżycku

Ważne! Zniesienie obszaru zapowietrzonego – wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI)

W dniu 18 lutego 2025r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski podpisał:

–  rozporządzenie nr 18 zmieniające rozporządzenie (nr 9) w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI);

–  rozporządzenie nr 20 zmieniające rozporządzenie (nr 15) w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI).

Wyżej wymienione rozporządzenia znoszą obszary zapowietrzone i określają obszary zagrożone w powiecie giżyckim.

Treść rozporządzenia dostępna w linku:

Rozporządzenie Nr 18 W W-M z dnia 18.02.2025r. zmieniające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI)

Rozporządzenie Nr 20 W W-M z dnia 18.02.2025r. zmieniające rozporządzenie ws. zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI)

Najwyższa ocena dla Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku

Centrum Promocji i Informacji Turystycznej w Giżycku otrzymało cztery gwiazdki, czyli najwyższą ocenę po certyfikacji przeprowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną.
Gratulujemy.

83. rocznica powstania AK

W dniu dzisiejszym, 14 lutego 2025 r. przypada 83. rocznica powstania Armii Krajowej – sił zbrojnych Polskiego Państwa Podziemnego. W uroczystościach upamiętniających rocznicę wziął udział Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski.

Uroczystości odbyły się pod pomnikiem poświęconym żołnierzom AK i Sybirakom w parku Rogera Goemaere’a przy ul. Moniuszki.

W uroczystości wzięli udział: senator RP Jolanta Piotrowska, reprezentanci samorządu giżyckiego, kombatanci i przedstawiciele Koła Światowego Związku Żołnierzy AK w Giżycku. Delegacje złożyły kwiaty przy pomniku poświęconym żołnierzom AK i Sybirakom.

14 lutego – Światowy Dzień Chorych na Padaczkę

14 lutego ustanowiony został jako Światowy Dzień Chorych na Padaczkę. Obchody tego dnia związane są z postacią Świętego Walentego, który jest patronem nie tylko zakochanych ale też osób cierpiących na padaczkę (epilepsję) tzw. chorobę św. Walentego. Światowy Dzień Chorych na Padaczkę ma na celu promocję wiedzy o tej chorobie, a zwłaszcza o sposobach udzielania pomocy osobie potrzebującej.
Padaczka (epilepsja) to przewlekła choroba neurologiczna, która dotyka około 1% populacji na całym świecie. Choruje na nią ok. 400 tysięcy Polaków.
Objawia się nawracającymi napadami, które mogą przybierać różną formę – od krótkotrwałych momentów po pełne ataki, które wpływają na życie osoby chorej i jej bliskich.
Dziś, w Dzień Miłości, warto okazać solidarność i wsparcie wszystkim, którzy walczą z tą chorobą. Dzięki odpowiedniemu leczeniu i wsparciu społecznemu osoby z padaczką mogą prowadzić normalne życie. Ważne jest, by nie tylko znać objawy, ale także pamiętać o wsparciu emocjonalnym i zrozumieniu, które są kluczowe w codziennym życiu osób z epilepsją.
Dzisiejsze święto jest doskonałą okazją ku temu, aby przypomnieć sobie jak należy postąpić w przypadku, gdy jesteśmy świadkiem ataku epilepsji.
CO NALEŻY ZROBIĆ, GDY JESTEŚ ŚWIADKIEM NAPADU PADACZKOWEGO:
– ułożyć chorego na boku by uchronić go przed zakrztuszeniem się, jeśli nie jest możliwe ułożenie chorego w tej pozycji, pozostawić na plecach;
– ochronić (szczególnie głowę i kręgosłup) przed okaleczeniem o okoliczne przedmioty, czyli np. przytrzymać z boku rękami; nie należy podnosić głowy chorego;
– ułatwić oddychanie, np.: rozpiąć pasek czy kołnierz koszuli;
– sprawdzić, czy podczas napadu nie było mimowolnego oddania moczu (lub kału) i adekwatnie pomóc choremu;
– zachować spokój;
– wezwać lekarza lub pogotowie ratunkowe.
CZEGO NIE WOLNO ROBIĆ, GDY JESTEŚ ŚWIADKIEM NAPADU PADACZKOWEGO:
– nie przenosić chorego;
– nie szarpać chorego ani klepać po twarzy;
– nie wkładać niczego pod głowę (koca, poduszki, kurtki itp.) – grozi to zapadnięciem się języka i utrudnieniem oddychania;
– nie otwierać siłą zaciśniętych szczęk;
– nie wkładać niczego choremu do ust;
– nie powstrzymywać na siłę drgawek;
– nie używać siły wobec chorego, podczas napadu chory ma zawężoną świadomość i może reagować na to agresją;
– nie stosować sztucznego oddychania, na początku dużego napadu padaczkowego chory może przez pewien czas nie oddychać (20−30 sekund) – jest to normalne;
– nie podawać nic do picia.
Pamiętajmy, aby nie bać się reagować. Nasza pomoc może ochronić zdrowie, a nawet życie chorego
zdjęcie: www.diabet.com,pl

Z prac Zarządu Powiatu w Giżycku w styczniu 2025…

W styczniu 2025 roku odbyły się trzy posiedzenia Zarządu Powiatu:

Posiedzenie w dniu 2 stycznia 2025 r., podczas którego:

  1. Zarząd podjął uchwały w sprawie:
  • upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Giżyckiego
    do zaciągania zobowiązań m.in. w związku z realizacją projektów europejskich,
  1. Zarząd zaakceptował projekty uchwał Rady Powiatu w sprawie:
  • udzielenia dotacji Parafii św. Brunona w Giżycku na realizację zadania pn. „Renowacja zespołu zabytkowego Kościoła p.w. św. Brunona wraz z plebanią w Giżycku. Działka Nr 194.”,
  • dokonania zmian w budżecie Powiatu na rok 2025,
  • powierzenia Gminie Miejskiej Giżycko przez Powiat Giżycki zadania publicznego polegającego na bieżącym utrzymaniu dróg kategorii powiatowej położonych na terenie miasta Giżycko.

Powyższe projekty uchwał przedłożono Radzie Powiatu celem ich dalszego procedowania.

Posiedzenie w dniu 20 stycznia 2025 r., podczas którego:

  1. Zarząd podjął uchwały w sprawie:
  • regulaminu zakładowego funduszu aktywności Zakładu Aktywności Zawodowej w Giżycku,
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do projektu „Mierz Wysoko – Nowe spojrzenie na edukację”,
  • ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych zlecanych sektorowi pozarządowemu w roku 2025,
  • naboru kandydatów na członków komisji konkursowych.
  1. Zarząd zaakceptował projekty uchwał Rady Powiatu w sprawie:
  • określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Powiat Giżycki oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów,
  • Powiatowego Programu Psychologiczno – Terapeutycznego dla osób stosujących Przemoc Domową w Powiecie Giżyckim na lata 2025 – 2026,
  • zmieniającej uchwałę Nr VII.35.2024 Rady Powiatu w Giżycku z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie uchwalenia „Wieloletniego Programu Współpracy Powiatu Giżyckiego z Organizacjami Pozarządowymi i Innymi Uprawnionymi Podmiotami Prowadzącymi Działalność Pożytku Publicznego na lata 2025-2027”.

Powyższe projekty uchwał przedłożono Radzie Powiatu celem ich dalszego procedowania.

  1. Ponadto Zarząd:
  • przyjął nowe preliminarze Warsztatów Terapii Zajęciowej w Rynie i w Siedliskach na rok 2025,
  • zaakceptował aneks do umowy nr WO.032.6.2022 o rozbudowę drogi publicznej spowodowaną inwestycją niedrogową,
  • przyjął Sprawozdanie Starosty Giżyckiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2024 (sprawozdanie przekazano Radzie Powiatu),
  • wysłuchał informacji Wicestarosty o podpisaniu, wspólnie z Burmistrz Giżycka, listu intencyjnego w sprawie zawarcia partnerstwa krajowego w celu wspólnej realizacji projektu aplikującego o dofinansowanie w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.

Posiedzenie w dniu 30 stycznia 2025 r., podczas którego:

  1. Zarząd podjął uchwały w sprawie:
  • dokonania zmian w budżecie Powiatu na rok 2025,
  • przystąpienia Powiatu Giżyckiego do projektu „Litewska i polska kultura kulinarna- podróż historyczna ukazująca podobieństwa i różnorodność tradycji”,
  • ustalenia wysokości miesięcznych części dotacji na jednego ucznia szkół i placówek niepublicznych na rok budżetowy 2025,
  • przyjęcia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok 2025,
  • wyrażenia opinii o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych w gminie Giżycko,
  • upoważnienia do realizacji zadania pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1740N na odcinku Lipowo-Grądzkie w km od 0+600 do km 2+200”,
  • upoważnienia do realizacji zadania pn.: „Przebudowa drogi powiatowej nr 1740N na odcinku Lipowo-Grądzkie w km od 3+020 do km 3+850”,
  • zaopiniowania planowanej inwestycji pn. „Budowa przyłącza gazu średniego ciśnienia oraz stacji pomiarowej przy ul. Owsianej i Olsztyńskiej w Giżycku”.

Odszedł Jan Harhaj

Z głębokim żalem i smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci

śp. Jana Harhaja

przedsiębiorcy, Radnego Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego, wieloletniego Starosty Lidzbarskiego i Przewodniczącego Konwentu Powiatów Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Łącząc się w bólu i smutku, najszczersze wyrazy współczucia
Rodzinie i Najbliższym składają:
Starosta Giżycki – Mirosław Dariusz Drzażdżewski
Wicestarosta Giżycki – Mateusz Sieroński
Przewodnicząca Rady Powiatu w Giżycku – Monika Łępicka-Gij
Zarząd i Rada Powiatu w Giżycku oraz pracownicy Starostwa Powiatowego w Giżycku

 

Fot. Facebook:
Jan Harhaj – Starosta Powiatu Lidzbarskiego w latach 2010-2024, https://www.facebook.com/jan.harhaj57

Kondolencje

Pani Irenie Agnieszce Burzyńskiej oraz Jej Rodzinie i Bliskim wyrazy głębokiego współczucia i słowa wsparcia w trudnych chwilach po stracie Mamy składają Starosta Giżycki oraz pracownicy Starostwa Powiatowego w Giżycku.

 

Aktualna sytuacja na lokalnym rynku pracy

Według stanu na koniec stycznia 2025 r. w powiecie giżyckim zarejestrowanych było 1 647 bezrobotnych. Liczba pozostających bez zatrudnienia była wyższa o 37 osób niż w końcu stycznia ubiegłego roku. W omawianym miesiącu zarejestrowało się 283 bezrobotnych, natomiast ewidencję urzędu opuściły 123 osoby, w tym:
– 61 bezrobotnych uzyskało zatrudnienie, tj. 49,6% ogólnej liczby wyłączonych z ewidencji bezrobotnych (w tym 4 osoby rozpoczęły zatrudnienie subsydiowane, tj. 6,6% ogółu podjęć pracy),
28 osób nie potwierdziło gotowości do podjęcia pracy, tj. 22,8%.
Kobiety, zarejestrowane w styczniu br., w liczbie 135 – stanowiły 47,7% ogółu nowo zarejestrowanych bezrobotnych. W końcu omawianego miesiąca liczba zarejestrowanych kobiet wynosiła 814, stanowiąc 49,4% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych (tj. o 2,8 pkt proc. mniej niż w końcu stycznia 2024 roku).
Spośród ogółu bezrobotnych rejestrujących się w omawianym miesiącu – 213 osób nie posiadało prawa do zasiłku, tj. 75,3% ogółu rejestrujących się. Na koniec omawianego miesiąca w rejestrach urzędu pozostawało 1403 bezrobotnych bez prawa do pobierania zasiłku, którzy stanowili 85,2% ogółu zarejestrowanych – tj. o 1,5 pkt proc więcej niż końcu analogicznego okresu 2024 roku.
W omawianym miesiącu urząd pracy dysponował 70 ofertami wolnych miejsc pracy, w tym 18 miejscami pracy subsydiowanej (tj. 25,7% ogólnej ich liczby).

Utrudnienia w ruchu na ul. Warmińskiej i Sybiraków

Firma „Jakub Budownictwo. Jakub Wołczek” informuje, że od 12 lutego br. przez okres 2 tygodni na ul. Warmińskiej i Sybiraków w Giżycku wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu (ruch wahadłowy) w związku z budową zatok postojowych wzdłuż tych ulic.

„Projekty jako narzędzie rozwoju podmiotu ekonomii społecznej” – szkolenie w Giżycku!

Masz pomysł na projekt, ale nie wiesz, jak go skutecznie zrealizować? Chcesz nauczyć się, jak wykorzystać projekty jako narzędzie rozwoju w Twojej organizacji? Stowarzyszenie Adelfi zaprasza na szkolenie, które odbędzie się 22 lutego br. w Giżycku.

 

Zakres tematyczny szkolenia:

– czym jest projekt i logika projektowa

– diagnoza jako fundament projektu

– jak czytać dokumentację konkursową i na co szczególnie zwrócić uwagę przygotowując ofertę/wypełniając wniosek o dotację

 

Prowadząca szkolenie – Agnieszka Łask. Jest absolwentką pedagogiki oraz administracji. Od początku kariery zawodowej związana jest z organizacjami pozarządowymi. W Stowarzyszeniu Adelfi pracuje od 2015 r., gdzie pisze, koordynuje i rozlicza projekty. Na co dzień związana głównie z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej w Ełku, w którym pełni rolę koordynatora projektu, koordynatora świadczenia usług wsparcia PES, eksperta ds. rozwoju ekonomii społecznej i konsultanta ds. zamówień publicznych. Autorka kilkudziesięciu projektów dofinansowanych z różnych źródeł – ze środków Unii Europejskiej, krajowych (na poziomie ministerialnym, wojewódzkim i lokalnym) oraz zagranicznych (np. funduszy norweskich). Ma bogate doświadczenie praktyczne przy realizacji merytorycznych działań projektowych, jak również w ich prawidłowym monitoringu, ewaluacji i sprawozdawaniu do grantodawców. Współpracuje również z innymi organizacjami pozarządowymi przy przygotowaniu wniosków o dofinansowanie, a także wspiera je w realizacji i rozliczeniach.

Termin i miejsce:

22.02.2025 (sobota) w godzinach 09:00-16:00 z przerwami

Ul. Mickiewicza 53 (ostatnie drzwi od strony parku), 11-500 Giżycko

Grupa odbiorców szkolenia:

Zapraszamy osoby reprezentujące podmioty ekonomii społecznej. Zapraszamy również osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, które myślą o założeniu stowarzyszenia czy fundacji.

Jak się zgłosić?

Aby się zgłosić należy do dnia 17.02.2025 r. do godz. 12:00 wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny poniżej:
https://forms.gle/rJ4gmK2sRRDPJHPHA

Po otrzymaniu od Organizatora potwierdzenia o zakwalifikowaniu na szkolenie należy również wypełnić Deklarację uczestnictwa w projekcie i przesłać skan lub dokument podpisany elektronicznie na adres mailowy: dorota.gutowska@adelfi.pl

O udziale w szkoleniu decyduje potwierdzenie od Organizatora.

Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Organizator zapewnia wyżywienie.

W razie dodatkowych pytań lub niejasności związanych ze szkoleniem prosimy o kontakt z Dorotą Gutowską, e-mail: dorota.gutowska@adelfi.pl, tel. 798-349-266.

 

 

Szansa dla lokalnych inicjatyw – ruszyły zapisy do akcji Masz Głos!

Do 14 lutego 2025 r. trwają zapisy do ogólnopolskiej akcji Masz Głos Fundacji Batorego.
Do akcji mogą zgłaszać się nieformalne grupy mieszkańców i organizacje społeczne, zwłaszcza pochodzące z małych miejscowości i na początku swojej działalności, które w ciągu tego roku chcą zrobić coś dobrego dla swojej społeczności lokalnej.

Akcja Masz Głos pomaga zrealizować ciekawe i potrzebne społecznościom działania we współpracy z władzami samorządowymi i mieszkańcami. Celem akcji jest budowanie wśród mieszkańców i władz lokalnych wspólnej odpowiedzialności za swoją gminę. Edycja 2025 zaczyna się w lutym i trwa do końca listopada.

Jak zostać uczestnikiem?
Aby dołączyć do grona uczestników tegorocznej edycji akcji Masz Głos, należy do 14 lutego wypełnić formularz zgłoszeniowy. W drugim etapie odbywa się rozmowa telefoniczna z koordynatorem. Liczba miejsc jest ograniczona. O wynikach rekrutacji zgłaszający się zostaną poinformowani do 25 lutego przez stronę internetową akcji Masz Głos.

Wsparcie.
Grupy z całej Polski zainteresowane działaniem lokalnym, które zgłoszą się do akcji Masz Głos i zostaną przyjęte, mogą liczyć na bezpłatne wsparcie przez cały okres trwania edycji.
Wsparcie obejmuje:
– stałą współpracę i doradztwo ze strony doświadczonego koordynatora, pracującego na danym terenie,
– pomoc prawną,
– wymianę doświadczeń z innymi uczestnikami z całej Polski,
– udział w bezpłatnych szkoleniach online i stacjonarnych oraz jednym ogólnopolskim zlocie, który odbędzie się w czerwcu pod Warszawą,
– możliwość otrzymania mikrograntu na działania (600 zł),
– konsultacje przy działaniach promocyjnych i komunikacyjnych,
– szansę na nagrodę Super Samorząd i Super Głos, których wręczenie kończy edycję.

Zasady udziału dla uczestników programu są opisane w regulaminie akcji Masz Głos: https://www.maszglos.pl/personal/regulamin/

Zgłoszenia przyjmowane są do 14 lutego 2025 r. przez formularz zgłoszeniowy: https://bit.ly/formularzMaszGłos_2025

 

4 lutego – Światowy Dzień Walki z Rakiem

W Polsce ponad 1,17 mln osób żyje z chorobą nowotworową, a każdego roku przybywa nowych zachorowań. Wiele nowotworów we wczesnej fazie nie daje objawów lub są one mało charakterystyczne.

12 zaleceń – jak obniżyć ryzyko zachorowania na raka o połowę
_______________________
​ ​
Ponad 90% nowotworów zależy od czynników zewnętrznych, na które mamy wpływ.
Jedynie 5–10% przypadków nowotworów złośliwych, są to nowotwory związane stricte z genetyką.
_______________________
​ ​
Kodeks Walki z Rakiem – to 12 zaleceń, które warto podjąć, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.
WHO oszacowała, że gdyby Europejczycy przestrzegali 12 zaleceń kodeksu walki z rakiem, mogliby uniknąć nawet 50% wszystkich zgonów nowotworowych w Europie.
​ ​
Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi materiałami:

_______________________
​ ​
Liczba zachorowań w Polsce na nowotwory wzrasta
​ ​
Nowotwory to złożona grupa chorób, na które składają się nowotwory złośliwe i nowotwory łagodne.
Nawet 90% nowotworów zależy tylko i wyłącznie od czynników zewnętrznych, które występują w środowisku, a na które mamy wpływ. Takimi czynnikami są np. dym tytoniowy, alkohol, czy niewłaściwe żywienie.
Zagrożenie zachorowania na raka jelita grubego i błony śluzowej macicy rośnie, gdy więcej czasu wolnego spędzamy siedząc. U mężczyzn siedzenie przez więcej niż 9 godzin dziennie może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego nawet o 61%.
Jedynie 5–10% przypadków nowotworów złośliwych, są to nowotwory związane stricte z genetyką.
_______________________
​ ​
Szczepienie, które chroni przed rakiem
​ ​
Szczepienia przeciw HPV to profilaktyka pierwotna raka szyjki macicy.
Można powiedzieć, że nie ma raka szyjki macicy bez wirusa HPV.
Odpowiada on za ok. 99% przypadków tego nowotworu.
​ ​
HPV (ludzki wirus brodawczaka) przenoszony jest głównie drogą płciową. Odpowiada także za zachorowania na inne choroby nowotworowe u kobiet i mężczyzn.
Jeśli Twoje dziecko (córka lub syn) ma 9-14 lat, może skorzystać z bezpłatnych szczepień przeciw HPV.
​ ​
Informacje o szczepionkach i szczepieniu przeciw HPV znajdziesz na stronie www.gov.pl/hpv

 

Uroczysta zmiana amerykańskiej warty w Orzyszu

Na placu apelowym Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu odbyło się uroczyste przekazanie dowodzenia amerykańskich oddziałów NATO Forward Land Forces Battle Group Poland.

To już piętnasta zmiana wojsk sojuszniczych NATO, która na co dzień stacjonuje w Bemowie Piskim i przez kolejne dziewięć miesięcy będzie współdziałać z Wojskiem PolskimOprócz polskich i amerykańskich pododdziałów w bazie stacjonują również Anglicy, Rumuni i Chorwaci. W uroczystościach wziął udział Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski.

zdjęcia1-3: Urząd Miasta Giżycko

Pożegnanie gen. bryg. dr inż. Grzegorza Kaliciaka, dowódcy 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej

W dniu 30 stycznia 2025r. na terenie kompleksu koszarowego w Giżycku, w obecności gen. dyw. Wojciecha Ziółkowskiego – dowódcy 16 Dywizji Zmechanizowanej, odbyło się uroczyste pożegnanie gen. bryg. dr inż. Grzegorza Kaliciaka, dowódcy 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej. W uroczystościach wziął udział Starosta Giżycki Mirosław Dariusz Drzażdżewski.

 

Zjadliwa grypa ptaków na terenie powiatu giżyckiego – ustanowiono obszary zapowietrzone i zagrożone

W dniu 31 stycznia 2025r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał rozporządzenie nr 15 w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI). Rozporządzenie określa obszary zapowietrzone i zagrożone w powiecie giżyckim oraz obszary zagrożone na terenie powiatu węgorzewskiego.

Treść rozporządzenia dostępna w linku:

Rozporządzenie Nr 15 Wojewody W-M z dnia 31.01.2025 r. (HPAI)

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 Starosta Giżycki (Administrator) informuje, że na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) przysługują Pani/Panu określone poniżej prawa związane z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Starostwo Powiatowe w Giżycku:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Giżycki z siedzibą przy al. 1 Maja 14 oraz ul. Generała Józefa Zajączka 2, 11-500 Giżycko (tel. 87 428 59 58, adres e-mail: skrzynka@gizycko.starostwo.gov.pl). 
  2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych – Jolantę Palczewską, z którą można się kontaktować: al. 1 Maja 14, 11-500 Giżycko; tel. 87 428 59 58, adres e-mail: iod@gizycko.starostwo.gov.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
  4. wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze – wynikających z ustaw kompetencyjnych (szczególnych) (np.: wydawanie zezwoleń w zakresie rejestracji pojazdów, praw jazdy, pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków itp.),
  5. realizacji umów zawartych z kontrahentami Administratora,
  6. w pozostałych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody (np. sprawy dot. rekrutacji pracowników).
  7. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest:
  8. w przypadku wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze - obowiązujące przepisy prawa (art. 6 ust.1 lit. c RODO),
  9. umowa zawarta między Panią/Panem a Administratorem (art. 6 ust.1 lit. b RODO),
  10. udzielona przez Panią/Pana zgoda na przetwarzanie danych osobowych – np. w celu rekrutacji (art. 6 ust.1 lit. a RODO).
  11. W związku z przetwarzaniem danych w celach wskazanych w pkt 3, Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym odbiorcom lub kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być:
  12. organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa (np. podmioty kontrolujące, sądy, policja itp.);
  13. inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Starostwem Powiatowym w Giżycku przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest Starosta Giżycki (np. usługi pocztowe).
  14. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w pkt 3, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji. Oznacza to, że dane osobowe zostaną zniszczone po upływie odpowiednio 3, 5, 10, 20 lub 50 lat od daty zakończenia sprawy (zgodnie z przepisami o archiwizacji). 
  15. W związku z przetwarzaniem przez Administratora, Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do:
  16. dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO z zastrzeżeniem, że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych, ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do których zachowania zobowiązany jest Administrator,
  17. sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne, na podstawie art. 16 RODO,
  18. żądania usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO; (w przypadkach, w których Administrator przetwarza dane osobowe na podstawie przepisów prawa, dane zostaną usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji);
  19. ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO,
  20. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzanych danych, na podstawie art. 21 RODO, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to przypadków, w których Administrator posiada uprawnienie do przetwarzania danych na podstawie przepisów prawa,
  21. prawo do przenoszenia danych, na podstawie art. 20 RODO.
  22. W przypadku, gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia jej w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  23. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
  24. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, w sytuacji, gdy przesłankę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa lub zawarta między stronami umowa.
  25. Administrator dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.

 Więcej informacji dotyczących ochrony danych osobowych można uzyskać pod adresem:

https://www.uodo.gov.pl/

This will close in 20 seconds

Przejdź do treści